Od 1 lipca 2021 roku każdy właściciel lub zarządca budynku będzie zobowiązany do złożenia w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw.
Celem stworzenia centralnej bazy (tj. CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. CEEB będzie ważnym narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych, będzie również miejscem, gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców.
W bazie znajdą się docelowo wszystkie budynki, które posiadają źródło ciepła o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Na kim spoczywa obowiązek złożenia deklaracji?
Obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynku, w którym znajduje się źródło ciepła i spalania paliw do 1 MW.
Jak można złożyć deklarację?
- W formie elektronicznej czyli przez internet, żeby to zrobić należy posiadać profil zaufany/bankowość elektroniczną/e-dowód, wejść na stronę www.zone.gunb.gov.pl, nacisnąć -> złóż deklarację <-wypełnić ją i wysłać.
- W formie papierowej – wypełniony dokument można wysłać listem lub złożyć osobiście w Urzędzie Gminy Strzyżewice pokój nr 19.
Jaki czas został przewidziany na złożenie deklaracji?
Deklaracje składamy w następujących terminach:
- w ciągu 12 miesięcy dla budynków, w których już istnieje źródło ciepła i spalania paliw,
- w ciągu 14 dni dla źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach nowo powstałych.
Jakie informacje zawiera deklaracja?
Zgodnie z ustawą o termomodernizacji deklaracja zawiera takie informacje jak:
- imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
- adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
- informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
- numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
- adres e-mail (opcjonalnie).
Czy złożenie deklaracji jest obowiązkowe?
Złożenie deklaracji jest obowiązkowe. Niezłożenie deklaracji zgodnie z art. 27h ust. 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków jest zagrożone karą grzywny.
Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie https://zone.gunb.gov.pl/